Hvordan lage en god hverdag når du er i sorg? Kanskje har du opplevd sorg og gått videre i livet? Kanskje du enda ikke har opplevd å miste en av dine kjære? Eller kanskje du har hatt kjærlighetssorg, men det er så lenge siden at det er bare blitt et blekt minne? Eller for den saks skyld så kan det være at du for øyeblikket opplever en sorg så tung at du nesten ikke vet hvor du skal gjøre av deg? Kanskje din aller kjæreste nettopp har gått bort?

De fleste snakker ikke om døden, selv om vi alle skal dit en gang. Ofte tør ikke folk snakke om døden i nærheten av deg. Det andre er at mesteparten av vennene dine og familien din ikke vil nærme seg temaet, fordi det vil bringe opp deres egen frykt for deres egen dødelighet. Døden som tema er enda veldig tabulagt i Norge, selv om andre lands kulturer kan se på døden som en tilstand, en overgang til en annen dimensjon.

Når et menneske går gjennom sykdom, med kanskje døden som utfall, settes det igang mye refleksjoner hos de pårørende. All sykdom og smerte som dette fører med seg, gjør at vi blir tvunget til å gå inn i oss selv. Den vil tvinge deg til å overveie din egen dødelighet og din egen sårbarhet.

Savnet, lengselen og tapet av den kjære kan gjøre at du trekker deg vekk fra folk, at du velger ensomheten og unngår kontakt med andre mennesker som kan gi deg bekreftelse. Og at tomheten du føler skaper mørke tanker, og får deg til å føle avmakt. Kanskje blir du redd for å gå videre på veien alene? Fremtiden virker skummel og usikker og du føler deg så alene med å hanskes med alle følelsene, alle bekymringene og  ensomheten. Kanskje er du overveldet av negative tanker, og du er trist, lei deg, deprimert og gråter mye.

Du kan få en ny tyngde gjennom sorgen og savnet. En tyngde som du ikke vet om enda. Men som du kan få av meg nå. Når livet er vanskelig kan vi velge å være i hengemyren, eller foreta andre valg som faktisk gir mening til livet.

Tankens kraft kan være med på å helbrede deg selv, og ha en dyptgripende effekt på ditt eget immunforsvar og din livskvalitet.

En liste på noen punkter som kan bli  viktige for at du skal kunne lage deg en god hverdag gjennom sorgen kommer her :

Bilde til blogg 3Hold kontakt med andre mennesker. Snakk med dine nærmeste om hvordan du har det. Be om hjelp. Si at du trenger en skulder å gråte på eller en som vil lytte til deg.

Dersom det blir for sårt for dine nærmeste å snakke om dette i nærvær av deg, ta da kontakt med en sorggruppe. Slik at du får bearbeidet sorgen og snakket ut om følelsene dine.

Sykemelde deg dersom du er i jobb. Dine kolleger vil merke dine humørsvingninger og husk du er ekstra sårbar i denne perioden. Men hold kontakt med dem så godt du kan. Få en på jobben som kan ringe deg eller komme og besøke deg.

Bruk denne tiden på å skrive dagboknotater. Små oppmuntrende ord i hverdagen, små gleder. Skriv ned dine tanker og refleksjoner. Dette vil fungere som flaskebørsting av sjelen.

Ta opp igjen en hobby som har gledet deg før. Det kan være å male bilder, tegne, strikke, sy, gå på kino, lese bøker, eller trene sammen med andre.

Start opp med Mindfulness. Hør på meditasjons filer. Lær deg rette pusteteknikker. Husk at sorgen har utsatt deg for stress over tid. I praksis går det ut på å oppdage når du tenker på noe annet enn det du holder på med, og så bli bevisst hvor du er gjennom sansene, det du kan lukte, smake, føle, eller kjenne i øyeblikket.
Du begynner å bli bevisst hvor ofte du egentlig tenker når du egentlig ikke trenger å tenke. Hadde det ikke vært deilig å kunne stoppe tanketrafikken litt oftere og ha det «stillere». Her og nå tenkningen gjør deg i stand til å bli mer oppmerksom på den overtenkningen som gjør deg stresset og anspent.

Ta deg råd og tid til massasje. Det vil gjøre deg godt og dine anspente muskler vil slappe mer av.

Ta med deg en beste venn på Spa opphold. En opplevelse som vil gi deg glede i mange dager etterpå.

Hør på musikk som du blir i godt humør av.

Ikke si nei til invitasjoner fra andre. De mener det godt. De vil deg bare vel. Klarer du ikke å gå ut og treffe nye mennesker så si til dem at du trenger litt tid for deg selv. Men takk dem for at de spurte og be dem om å ringe deg igjen på et senere tidspunkt.

Det tar tid å bearbeide sorg. Gi den tid, det er ikke gjort i en fei. Vær forberedt på at sorgen kommer i bølger. Når du har fine dager, gå da ut og treff andre mennesker. Når du har dårlige dager så snakk med en du stoler på og som du har tillit til. Gi deg selv omsorg og pleie.

 

Dersom du ønsker hjelp til å bearbeide følelser i forbindelse med en livskrise, så er jeg her for deg. Og du kan ta kontakt med meg.

Hege.

 

 

E-bok om suksessfull kommunikasjon

FÅ 2 KAPITLER GRATIS FRA E-BOKEN MIN!

  

SMARTE STRATEGISKE STEG TIL SUKSESSFULL KOMMUNIKASJON

 

Til støtte og inspirasjon i endringsprosesser, lederutvikling, som ansatt, og til motivering, innsikt og personlig utvikling av deg selv

 

 

Du er registrert! Sjekk mailboksen din!