Hvordan skape en god organisasjonskultur når flere og flere bedrifter blir digitalisert?

En god organisasjonskultur kommer ikke av seg selv. Dette vet vi. Men nå er det viktigere enn noen gang  skal din bedrift overleve i lengden. Enten du jobber i en liten bedrift eller en stor. Husk at uansett hvilken bransje du jobber i så jobber du nå i en teknologibedrift. Enten din bedrift heter DNB, NAV eller Fretex, eller du jobber i ditt eget lille coaching firma, slik som jeg.

Hva ville skjedd dersom datasystemene i din bedrift var nede for telling og de var borte i morgen? Sannsynligvis ville dette skapt kaos, og produktiviteten ville stoppet opp. Hvor tilpasningsdyktig din bedrift er til dagens digitalisering og til å ta ibruk datateknologi og systemer, vil i fremtiden være det avgjørende for om din bedrift vil overleve.  Det er også i større grad datasystemene som utgjør konkurransefortrinnet mellom bedrifter i samme bransje, og som begrenser eller muliggjør bedriftens tilpasningsevne til endringer i markedet.

Det er lederen sitt ansvar å motivere sine ansatte til å ta til seg ny teknologi, kunnskap og skape atferdsendring. De fleste mennesker er i dag avhengige av å kunne ta i bruk digital teknologi på arbeidsplassen. Programvaren, enhetene og arbeidsmetodene kan være forskjellig fra yrke til yrke, men det gjelder å ha grunnleggende digitale ferdigheter og også spesialisert kompetanse for å fungere i jobben.

Er du rede til å tjene penger på digitaliseringen? Vet du hvordan din bedrift kan nå ut til nye kunder gjennom digitalisering og ny teknologi?

Vi må utvikle nye holdninger på arbeidsplassene. Vi må inspirere de ansatte til å tenke utenfor den vante boksen. Kanskje din bedrift må ta i bruk Facebook som et nytt virkemiddel eller være synlig på LinkedIn. Kanskje dere må ta ibruk markedsføring på en helt ny og innovativ måte for å holde tritt med konkurrentene, og komme opp med nye ideer.

Teknologien er i en ruvende utvikling og endringene skjer fort. Og her er det snakk om å feile og tørre å sette ideer ut i praksis, selv om noen av dem viser seg å være en fiasko. Lederen må oppmuntre til en bedriftskultur hvor det er tillatt å prøve ut nye ting, slik at medarbeiderne ikke blir redde for å gjennomføre prosjekter og nye teknologiske ideer.

Og ledelsen må gi den opplæringen som trengs for å beherske den nye teknologien. Om det så er å ta ibruk sosiale medier til salg og markedsføring eller ny programvare.

Nå er det viktigere enn noen gang å skille seg ut i mengden. Hva gjør konkurrerende bedrifter? Hva er de bedre på enn din bedrift? Hvordan kan du skaffe din bedrift kompetansen som sørger for at du tetter igjen hullet?

Har du noengang tenkt på at din bedrift har en historie? Og enhver god historie har en helt. Hvordan kan du posisjonere kunden som helten i din historie, eller i bedriftens historie?

Hvordan vil du kommunisere bedriftens kjerneverdier? Video har kommet for å bli. Og et av virkemidlene som kan formidle bedriftens kjerneverdier og historier er gjennom video, som flere og flere bedrifter tar i bruk. Og i dag handler det om å lede kunden gjennom en prosess, slik at kunden kommer til deg.  Og budskapet skal kjennes som om det er mer og mer skreddersydd til kunden.

God ledelse er kunsten å vite hvor du er. Hvem du er. Og tilrettelegge for iherdig organisatorisk ytelse. - Stein M. Jåtten.

Omstilling og endringer er ikke noe nytt i dagens Norge. Vi har klart oss fordi vi har tilpasset oss ny teknologi og kunnskap. Vi har økt vår kompetanse, og vi må våge å se med nye briller på dagens ruvende digitaliserte verden.

 

Hege

 

 

 

 

 

E-bok om suksessfull kommunikasjon

FÅ 2 KAPITLER GRATIS FRA E-BOKEN MIN!

  

SMARTE STRATEGISKE STEG TIL SUKSESSFULL KOMMUNIKASJON

 

Til støtte og inspirasjon i endringsprosesser, lederutvikling, som ansatt, og til motivering, innsikt og personlig utvikling av deg selv

 

 

Du er registrert! Sjekk mailboksen din!