Stormer det rundt deg for tiden? Skaper dette stress? Har du tenkt over hva stresset kommer av og hva det gjør med deg?

Stress er ofte et resultat av økt arbeidspress og et resultat av manglende balanse mellom det som blir krevd av oss og det vi er i stand til å gjøre. Opplevelsen av at døgnet ikke har nok timer. Opplevelsen av å være utilstrekkelig, og at det er så mye å gjøre. Alt det stresset du har kjent på og følelsene du har kjent på. Følelser som er vanskelig å forholde seg til. Tilstander som har oppstått i kroppen din og som du har undertrykt og holdt i sjakk så lenge. For jobben må jo gjøres! Oppgavene må jo utføres! Frykten for ikke å strekke til! Frykten for ikke å nå i mål! Et rotterace. Det mentale som jobber på høygir! Og et evig jag etter å bevise at man duger. En slik tilstand er energitappene i lengden både fysisk og psykisk.

Nå tenker du vel at jeg skal jo snart på ferie. Bare jeg får et avbrekk så ordner det seg nok!

Men vet du at både fysisk og psykisk stress fører til blokkeringer. Og er forferdelig utmattende i lengden. Og i verste fall kan det føre til søvnvansker, hodepine og konsentrasjonsvansker. Erkjennelsen av at kroppen trenger hvile og at det følelsesmessige må gjenopprettes, er ikke å kapitulere.

Kanskje du trenger en ferie? Kanskje du trenger hjelp til å løse flokene? Kanskje trenger du en rekonvalesent tid? Kanskje trenger du stillhet og ro? Kanskje trenger du å stoppe opp og sjekke om du er i bevegelse mot din lengsel eller bort fra den?

Her er noen gode tips til å stresse ned og til selvcoaching:

  1. Gjør ting som gir påfyll av god energi - som gjør deg glad.
  2. Gå lange turer og registrer hvilke tanker som kommer og går, uten å bedømme dem.
  3. Lær deg å meditere og fokusere på pusten. Dette skaper et handlingsrom.
  4. Finn deg et inspirerende sted, hvor du har noen minutter for deg selv.
  5. Se for deg din visjon eller drømmesituasjon du vil ha på hvert område av livet ditt.
  6. Visualiser gode tilstander og hent de frem når du trenger de.
  7. Noter tanker og ideer som gjentatte ganger kommer til deg.
  8. Husk å rose deg selv for hvert fremskritt du tar og feire deg selv.

Trenger du hjelp til dette? Da har jeg akkurat det verktøyet du trenger for å få en bedre hverdag.

Ha en fin dag!

Hege

E-bok om suksessfull kommunikasjon

FÅ 2 KAPITLER GRATIS FRA E-BOKEN MIN!

  

SMARTE STRATEGISKE STEG TIL SUKSESSFULL KOMMUNIKASJON

 

Til støtte og inspirasjon i endringsprosesser, lederutvikling, som ansatt, og til motivering, innsikt og personlig utvikling av deg selv

 

 

Du er registrert! Sjekk mailboksen din!